fbpx

Wydanie patentu

Co zrobić po zdanym egzaminie żeglarskim lub motorowodnym?

Po zdanym egzaminie otrzymujesz od przewodniczącego Komisji Egzaminacyjnej zaświadczenie o zdaniu egzaminu potwierdzającego posiadanie wiedzy i umiejętności do uzyskania patentu żeglarskiego lub motorowodnego, zgodne z wzorem określonym w rozporządzeniu Ministra Sportu. Samo zaświadczenie nie daje Ci jednak uprawnień do prowadzenia żaglówki czy motorówki, gdyż dokumentem kwalifikacyjnym uprawniającym do prowadzenia tych jednostek są patenty (lub licencje w przypadku holowania).

Patenty i licencje wydawane są przez tzw. właściwe związki sportowe, czyli Polski Związek Żeglarski i Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego. Należy więc złożyć odpowiedni wniosek do PZŻ lub PZMWiNW o wydanie patentu. Poniżej przedstawiamy krótką instrukcję, jak załatwić wydanie patentu krok po kroku.

Wydanie patentu - 7 kroków

Krok #1:

PATENTY MOTOROWODNE PATENTY ŻEGLARSKIE

Wejdź na stronę

www.motorowodniacy.org/patenty.html

Wejdź na stronę

patenty.pya.org.pl

 

Krok #2:

PATENTY MOTOROWODNE PATENTY ŻEGLARSKIE
Kliknij przycisk "Złóż wniosek o wydanie  patentu" Przejdź do kroku #3

 

 

Krok #3:

Kroki od #3 do #6 są takie same dla patentów żeglarskich i motorowodnych. Wyświetli Ci się strona z generatorem wniosków. Wpisz rodzaj patentu lub licencji, o które się ubiegasz oraz uzupełnij swoje dane osobowe. Jeżeli adres korespondencyjny jest inny, kliknij w miejsce przy wyborze i uzupełnij adres - na ten adres zostanie wysłany Twój patent. Pamiętaj o starannym uzupełnieniu wymaganych pól (wielkie i małe litery, polskie znaki), gdyż to co wpiszesz zostanie wydrukowane na patencie.

 

 

(PRZYKŁAD)

 

 

Na tym etapie mamy możliwość weryfikacji wprowadzonych danych. Jeżeli coś się nie zgadza, jest jakaś literówka lub inny błąd - cofamy się do poprzedniego kroku i poprawiamy. Jeżeli wszystko się zgadza, klikamy "Zatwierdź i przejdź do płatności".

 

 

Krok #4:

Zapłać za patent przez system płatności DotPay. Po zaakceptowaniu płatności wniosek zostanie wysłany na maila oraz będzie możliwość wydrukowania go bezpośrednio ze strony.

 

 

Wybierz bank, przez który chciałbyś dokonać płatności

 

 

 

Krok #5:

Wydrukuj wniosek, podpisz go (imię i nazwisko) i przyklej zdjęcie o wymiarach 35 x 45 mm. Pamiętaj, żeby swój podpis umieścić tak, aby nie wychodził poza ramkę - w innym przypadku podpis będzie ucięty na patencie lub cofną wniosek.

 

Krok #6:

Skompletuj wszystkie wymagane załączniki:

1. Wniosek o wydanie patentu zawierający
- imię i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, adres zamieszkania oraz podpis wnioskodawcy
- datę
- rodzaj patentu
- zdjęcie o wymiarach 35 x 45 mm (brak wytycznych co do rodzaju zdjęcia)
2. Oryginał zaświadczenia o zdaniu egzaminu na wybrany stopień żeglarski lub motorowodny
3. Wydrukowane potwierdzenie opłaty za patent
4. Pisemną zgodę rodziców lub opiekunów prawnych na uprawianie turystyki wodnej (w przypadku osoby małoletniej)
5. Kopię ważnej legitymacji szkolnej lub studenckiej (w przypadku osób uprawnionych do zniżki 50%)

 

Krok #7:

Całość włóż do koperty i wyślij na wskazany na wniosku adres

 

PATENTY MOTOROWODNE PATENTY ŻEGLARSKIE
Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego
Dział wydawania patentów
ul. Nowogrodzka 40
00-691 Warszawa
Polski Związek Żeglarski
al. ks. J. Poniatowskiego 1
03-901 Warszawa

 

Pamiętajmy dodatkowo, że im szybciej to zrobimy tym szybciej ten patent do nas dotrze, nie przekładajmy wysyłki tych dokumentów w nieskończoność, najlepiej zrobić to następnego dnia do godziny 15.00 (jeżeli planujemy wysłać to Pocztą Polską). Dodatkowo warto zainwestować i wysłać taki list priorytetem, dzięki czemu dotrze zdecydowanie szybciej i nie zaginie podczas sortowania przesyłek.

© 2019 - Szkoła Żeglarstwa i Sportów Motorowodnych EASY SAILING